Aby motoráček jezdil
Motoráček M131.1133 z roku 1949 spolek provozuje od roku 1994 a jen pod křídly spolku najezdil 100 tis. km v historickém provozu. V roce 2022 došlo vlivem vnitřních vad materiálu k poškození převodovky a na nápravě u motoráčku M131.1133. Aby tato kulturní památka ČR mohla být dál provozována, je nutné realizovat opravu. Ta je závislá na více dodavatelích v rámci ČR (některé opravy provádí jen jediná firma). Oprava začala v roce 2023 a v roce 2024 musí být dokončena.
Pardubický spolek historie železniční dopravy
Cíle projektu
Cíl 1 - udržet v provozním stavu historické vozidlo, kulturní památku.
Měřitelné výstupy: počet ujetých km, počet přepravených návštěvníků včetně dětí
Cíl 2 - prodloužit její provozní živit na další období (provozní vozidlo osloví více zájemců, než vozidlo pouze statické bez možnosti pohybu). Měřitelné výstupy: počet měsíců a roků dalšího provozu, plánování akcí pro veřejnost na další období
Cíl 3 - zvýšení bezpečnosti zajištění vysoké jakosti realizace opravy formou sledování kvality materiálu i obrábění a zušlechtění.
Měřitelné výstupy: zajištění požadavku systému bezpečnosti provozování drážní dopravy dle EU 2018/762 a zákona 266/1994 Sb. v platném znění včetně kontrol a revizí
Cílová skupina
- Děti a mládež
- Senioři
- Maminky s dětmi
- Kultura
- Cestovní ruch
- Jiné (uveďte níže)
Hlavní cílovou skupinou jsou rodiny s dětmi, včetně seniorů s dětmi. Druhou skupinu pak tvoří turisté a milovníci historie. Jízdy historických vozidel nabízejí nejen svezení, ale přidanou hodnotu spočívající nejen v cestě za určitým cílem (muzeum, hrad, zámek), ale také poznání železniční historie a technického pokroku.
Klíčové aktivity
Oprava převodovky a nápravy je prováděna dodavatelským způsobem. Železniční dvojkolí je hlavní bezpečnostní prvek každého vozidla a opravy vyžadují přesné práce vyžadující náročné technologie. Převodovka komponovaná do dvojkolí je pak specifickým ústrojím přenášející hnací sílu motoru na kola při zajištění reverzace.
Oprava byla zahájena v roce 2023. Dvojkolí bylo vyjmuto z vozidla a odstraněna ložiska a domky. Následně sejmuty disky kol z nápravy.
Hlavní dodavatel v Nýřanech (jediná firma v ČR, která to umí) provedl cca 50% prací včetně opravy nápravy a v roce 2024 pokračuje.
V roce 2024 budou vyměněny ozubená kola za nová (2 talíře, 1 hruška, ozubení Klingenberg), dosazeny nová ložiska a provedena montáž. Po smontování převodovky je nutné zpět nasadit disky kol, nápravová ložiska a domky. Toto zajišťuje jiný dodavatel. Následně musí být vozidlo vyzvednuto a dvojkolí osazeno. Po výměně musí být provedeno měření a vážení vozidla.
Harmonogram
únor - červenec 2024 - kompletace převodovky v Nýřanech
červenec - říjen 2024 - transport a nasazení disků kol, ložisek a domků
říjen - listopad 2024 - montáž dvojkolí do vozidla
prosinec 2024 - měření, vážení
Rozpočet
Název cena bez DPH
Převodovka
Demontáže a montáže 69.000,-
Oprava ozubení talířovách kol a hrušky 151.000,-
Záběh, maziva 20.200,-
Celkem 240.200,-
Cena s DPH 21% 290.642,
Použití patkových zvedáků 12.000,-
montáž disků kol z nápravy (lisování za tepla) 29.000,-
Montáž nápravových domků 4.500,-
Celkem 45.500,-
Celkem s DPH 21% 55.500,-
Náklady na dopravu /palivo/ 4303,- vč. DPH
CELKEM SUMA 350.000,- Kč
Požadavek od donátorů Burzy filantropie
60.000,-