Dobrovolníci jako most mezi kulturami
Jak důležití jsou pro společnost dobrovolníci? V našem centru působí ukrajinští a čeští dobrovolníci již od založení organizace. Vedou různé aktivity pro děti i dospělé, pomáhají i samotnému centru, např. při úklidu nebo drobnými opravami. Jsou zkrátka naší nedílnou součástí! V rámci projektu chceme podpořit jejich práci nákupem pomůcek a realizací aktivit, které mají podpořit, inspirovat a motivovat tyto lidi k dalšímu zapojení pro naše klienty, kteří budou z tohoto projektu také benefitovat.
Kalyna - Komunitní uprchlické centrum, z.s.
Cíle projektu
Smyslem projektu je podpořit a dále rozvíjet dobrovolnickou činnost v komunitním centru Kalyna a tím i nadále poskytovat a zlepšovat služby pro klienty.
Specifické cíle projektu:
- nakoupíme konkrétní pomůcky
- udržíme stávající aktivity a dále je rozšíříme (sportovní aktivity)
- zorganizujeme společné neformální motivační setkání/piknik a vzdělávací aktivitu/workshop pro dobrovolníky
- podpoříme motivaci a ještě více zintenzivníme zapojení dobrovolníků oproti předchozímu období.
Měřitelné ukazatele:
- inventář nově pořízených pomůcek s evidencí jejich využití
- počet aktivních dobrovolníků a odpracovaných dobrovolnických hodin před projektem a po jeho realizaci
- identifikace přesných potřeb dobrovolníků formou dotazníku nebo společného setkání
- stanovení realistického rozpočtu na pomůcky a aktivity podle dostupných zdrojů financování
- zapojení samotných dobrovolníků do plánování aktivit pro zvýšení relevance a atraktivity aktivit
- měření spokojenosti klientů pomocí dotazníku.
Relevantnost projektu:
- pořízené pomůcky budou přímo podporovat dobrovolnické aktivity (výukové, kreativní, vzdělávací)
- společné aktivity budou zaměřeny na potřeby identifikované samotnými dobrovolníky
- projekt přispěje k dlouhodobé udržitelnosti a rozvoji centra.
Časové určení projektu:
- délka celého projektu - od dubna do prosince 2025
- realizace konkrétních aktivit: červenec – prosinec 2025
- nákup pomůcek bude dokončen nejpozději do 15. 12
- vyhodnocení projektu do 31. 12. 2026.
Cílová skupina
- Děti a mládež
- Handicapovaní
- Senioři
- Maminky s dětmi
- Kultura
- Sport
- Jiné (uveďte níže)
Klíčové aktivity
Stěžejním cílem projektu je zajistit v našem centru vhodné prostředí na udržení a rozvoj dobrovolnictví i aktivit, provozovaných dobrovolníky.
Naši dobrovolníci disponují škálou znalostí a dovedností, pro jejich činnost ale také potřebujeme materiální zázemí - výtvarné potřeby, učebnice, didaktické hry a další potřeby, tak aby bylo možné se plnohodnotně věnovat daným aktivitám. Tyto nákupy, které jsme jako potřebné již identifikovali v rámci naší komunikace s dobrovolníky a budeme tyto potřeby nadále sledovat, by probíhaly v období červenec - prosinec 2025.
V rámci projektu plánujeme také další tři klíčové aktivity:
1, motivační setkání/neformální piknik s řízenými aktivitami s cílem poskytnout dobrovolníkům novou motivaci, inspiraci a kontakty pro další pokračování v dobrovolnické práci v Kalyně – září 2025
2, důležitou oblastí pro dobrovolníky je i péče o jejich duševní zdraví a za účelem předcházení možného vyhoření. Za tímto účelem chceme zorganizovat vzdělávací aktivitu/kurz zaměřený na wellbeing v listopadu 2025, který bude připraven na míru konkrétním dobrovolníkům
3, nabídneme supervizi v délce 10 hodin pro dobrovolníky dle detekovaných potřeb a témat: v průběhu září – prosince 2025
Harmonogram
Duben – červen: začátek projektu, jeho příprava včetně sehnání financí na jeho realizaci
Červenec – prosinec: nákup materiálního vybavení, běžný provoz vč. úklidu a drobných oprav, které souvisejí s aktivitami.
Září – prosinec – supervize dle identifikovaných potřeb
Září – neformální setkání s dobrovolníky
Listopad – wellbeing workshop
Prosinec – ukončení projektu
Rozpočet
Osobní náklady:
Koordinátor aktivit a dobrovolníků z řad zaměstnanců centra – 30.000 Kč
Materiální náklady:
Učebnice – 5.000 Kč
Didaktické pomůcky – 6.500 Kč
Papíry do tiskárny – 2.000 Kč
Tonery – 6.000 Kč
Drobné kancelářské potřeby – 500 Kč
Barvy a další pomůcky na tvoření – 7.000 Kč
Plátna, bloky – 4.000 Kč
Fixy na flip chart – 500 Kč
Papíry na flip chart – 500 Kč
Sportovní pomůcky – 5.000 Kč
Občerstvení na piknik – 2.000 Kč
Služby:
Realizace workshopu wellbeing – 15.000 Kč
Supervize, 10 h. – 11.000 Kč
Účetní – 5.000 Kč
Běžný úklid centra – 5.000 Kč
Celkový rozpočet: 105.000 Kč
Požadavek od donátorů Burzy filantropie
75.000 Kč