Přeskočit na obsah Přeskočit na navigaci Přeskočit na navigaci

Když neběhají děti, ale roboti…

25. místo ( 1 %)

V březnu budou v Týništi n/Orlicí běhat roboti! Uspořádáme 2. ročník unikátní robotické soutěže pro žáky ZŠ a SŠ „ROBOTRACK – orientační běh robotů“. Jeho smyslem je podpora dětí se zájmem o robotiku a moderní technologie, přiblížit jim tento svět hravou formou tak, aby chtěly vymýšlet další robotické a digitální projekty. Děti zajímá digitální svět a účastí na soutěži budou přirozeně motivovány, aby při konstrukci a programování robotického vozítka své úsilí dovedly k reálně fungujícímu modelu.

RG RYCON z.s.

Cíle projektu

Cílem projektu je uspořádat 2. ročník robotické soutěže „ROBOTRACK – orientační běh robotů“ pro 60 žáků ZŠ (cca 20 tříčlenných týmů) a 8 učitelů – vedoucích kroužků a klubů (což přispěje i jejich vlastnímu rozvoji). Akce proběhne 26.3.2025 ve Sportovní hale SK v Týništi nad Orlicí.
Unikátnost soutěže je v tom, že robotická vozítka jsou, na rozdíl od jiných obdobných soutěží, dálkově řízena „pilotem“ týmu, který volí nejkratší a nejrychlejší dráhu s průjezdem kontrolními stanovišti dle svého uvážení, své šikovnosti a doporučení svých týmových členů.
Ověřování vhodné konstrukce (omezené rozměry v pravidlech) a vhodné naprogramování probíhá buď dálkovým ovládáním nebo autonomním řízením robota. Robot musí projet šesti náhodně vybranými kontrolami v poli 25 kontrolních stanovišť. Nese přitom s sebou čip, prostřednictvím něhož je zaznamenán průjezd kontrolním bodem.
Vycházíme ze zkušeností z 1. ročníku 2024, kdy se zúčastnilo 36 soutěžících. Kromě soutěžících se jako diváci účastnili žáci ze 4. a 5. tříd ZŠ Týniště n/O, Albrechtice n/O a Doudleby n/O, celkem cca 60 žáků, kteří si mohli roboty a průjezdy dráhami vyzkoušet. Byl tomu uzpůsoben časový́ harmonogram soutěže a zkonstruovaná mimosoutěžní vozítka. Na samotné soutěži byli přítomní také zástupci okolních firem, zástupci veřejné správy a samosprávy a rovněž zástupci médií – viz články v Rychnovském deníku nebo reportáž TV NOVA v hlavních večerních zprávách v neděli 24.3.2024.
V roce 2025 počítáme i s účastí zahraničních týmů.

Cílová skupina

  • Děti a mládež
  • Kultura
  • Jiné (uveďte níže)

Klíčové aktivity

Příprava, realizace a vyhodnocení akce – podobně jako v roce 2024:
V roce 2024 se soutěžilo ve dvou kategoriích, a to mladších a starších žáků. První disciplínou byl orientační běh řízených robotů, nejčastěji přes wi-fi nebo bluetooth připojení. Druhou pak orientační běh autonomních robotů.
Na ploše haly byly rozmístěny „krabičky“ – speciálně vyrobená kontrolní stanoviště, která se náhodně rozsvěcovala. Úkolem robota bylo co nejrychleji ke stanovišti dojet a pomocí čipu zaznamenat průjezd kontrolním bodem. Ve chvíli odečtu se rozsvítilo další náhodně vygenerované stanoviště, takže robot prokřižoval trasu celým polem, než se ocitnul v cíli. Celkem bylo nutné projet postupně 6 náhodně se rozsvěcujících kontrolami z celkových 25 kontrolních stanovišť. Nešlo však jen o to projet všemi kontrolními body, ale dojet i v co nejrychlejším čase.

Tyto aktivity se nám osvědčily a soutěž bude v roce 2025 probíhat ve stejném duchu.

Harmonogram

Prosinec 2024 – únor 2025:
- kontrola funkčnosti dráhy a stanovišť
- servis a opravy
- rozeslání technických a organizačních pokynů
- konstrukce a programování robotů
- propagace soutěže
- zajištění finančních prostředků (dotace, sponzoring apod.)

Únor – březen 2025
- organizační příprava vlastní soutěže, postavení dráhy, kontrolní testování, kontrola časomíry, digitalizace výsledků apod.
- vlastní soutěž 26.3.2025

duben – květen 2025
- vyhodnocení akce, jednotlivých fází a celkového výsledku.
- provedení úprav a změn pro další ročníky

Rozpočet

Uspořádání soutěže klade vysoké nároky zejména na její personální zabezpečení, a to jak projektového týmu Tékáčka, tak organizačních pracovníků z řad rodičů, ostatních nesoutěžících dětí, zaměstnankyň MAS NAD ORLICÍ atd. U všech zapojených aktérů očekáváme vysokou míru nasazení s minimálními požadavky na odměny.

Předpokládané náklady na rok 2025:
1. Nákup, opravy a servis kontrolních stanovišť – cca 40.000 Kč
2. Nájemné, ozvučení, občerstvení – cca 50.000 Kč
3. Plakáty, letáky, inzerce, ceny pro vítěze, odměny pro účastníky, diplomy – cca 70.000 Kč
4. Odměny realizačnímu týmu – cca 60.000 Kč

Symbolické startovné ve výši 150,- Kč /tým je stanoveno tak, aby byla zabezpečena účast týmů bez ohledu na jejich finanční zázemí a slouží jako příspěvek na oběd.

Z příspěvku Donátora zakoupíme ceny pro vítěze – sety LEGO® Education a provozní materiál (čipy, motorky apod.).

Požadavek od donátorů Burzy filantropie

50.000 Kč

Hlavní partneři Burzy filantropie

více

Web burzafilantropie.cz vznikl díky unikátní spolupráci Koalice nevládek Pardubicka, z.s. (KONEP) a Pardubického kraje a za finančního příspěvku realizátorů Burzy filantropie ve Zlínském kraji (Poradenské a krizové centrum) a Královéhradeckém kraji (Krajský úřad Královéhradeckého kraje).